Sunday, August 2, 2009

Melahirkan zara setahun yang lalu...

cepatnye mase berlalu..1 ogos 2009, genaplah usia zara sethn..alhamdulillah..makin besar dan makin cerdik anak mama..zara dilahirkan tepat jam 5.25ptg di Hospital Pakar Damansara..disambut oleh Pakar Sakit Puan, Dr.Maziah Ahmad Mahidin. Zara dilahirkan dengan berat 3.23kg, 48cm tinggi, secara normal vacuum. Zara dilahirkan awal 15 hari, Mengiku tarikh, zara sepatutnya dilahirkan pada 16 Ogos 2008, tapi Dr. Maziah suggest bersalin awal sebab takut zara makin besar and aku tak buleh normal..so Dr. decide nak induce aku. Aku dan hubby memilih tarikh 1 Ogos 2008 bersamaan hari Jumaat. Mula2 nk tarikh 8 Ogos 2008 (cantikkan date ni), tapi hospital full sebab ramai org c-sec pilih tarikh nie..aku mula diinduce pada jam 12.10tgh mlm, 1 ogos 08..sejam kemudan aku dh terasa contraction yg amat..tp smpi jam 7 pg, bukaan masih 2cm..sedangkan sakit dh teramat..smpikan x daya nak mengiring pun..so aku dimasukkan ke labour room jam 7.30...jam 8.30 og..aku dimasukkan epidural oleh pakar bius, Dr.Helmi..sblm tu aku kene baca syarat2 dan risiko amik epidural supaya aku faham..nak inject epidural pun, 3x cucuk kt tulang blkg..sbb doc x jumpa urat..tp x sakit pun sbb sakit contraction mengatasi segala..lps tu lega skit..dpt tido jap dlm 2 jam..mlm sblm tu lgsg xleh tido sbb terlampau sakit..hubby pun lena skali dlm labour room tu..sian dia penat tunggu aku..tghri tu sakit makin kuat tp bukaan sikit..dlm 4cm je..akhirnya tepat 5.25ptg ..zara melihat dunia..alhamdulillahhhh...

baru check in kat DSH..dpt bilik single coz dh booking 2days awal..bilik no.10, tingkat 2..



dlm labour room..




5.25ptg...hello world!!!!!



haii..my name is Jaszmin Nur Zara binti Mohd Rizan..17 jam mama saya bertarung nyawa tau nak lahirkan saya..tenkiu mama.. ;)




kegembiraan seorang daddy..

3 comments:

Fauzieah @ Chome said...

leli..masa nak amik epidural tuh kena baca syarat2 dia?? aper dia tulih..masa ku dulu takde pun baca pape..main cucuk jek terus..tp skali jek..nape sampai 3 kali cucuk..cari urat tak jumpe ehh..kata doktor pakar..nape leh jadik camtu ehh..iskkk..

besar gak zara kuar yer..masa faris dulu 2.9kg jek..tp pjg 49cm..sama laa..vakum gak rasanya..psl tak leh kuar..terbelit tali pusat..hihi..

Fauzieah @ Chome said...
This comment has been removed by the author.
LaiLy ErLiNawaTi Abd RaHim said...

tah lerr..mase tu doc suh baca..ku baca je..ade la skit..tp dh luper..ekekeke...